Дошкільна освіта – запорука успішного навчання

АвторНіна Соколовська

Дошкільна освіта – запорука успішного навчання

ібліографічний огляд літератури)

Дошкільна освіта є важливим етапом для цілісного розвитку дитини. Нині її зміст органічно пов’язаний з ідеями Нової української школи: він забезпечує наступність між дошкільною та початковою освітою в умовах шкільної реформи.

В Україні дошкільна освіта є обов’язковою частиною у системі безперервного навчання. Відповідальність за навчання дитини у дитсадку несуть її батьки або особи, які їх замінюють, та навчальні заклади, де діти перебувають.

Метою розвитку дошкільної освіти є реалізація державної політики щодо забезпечення конституційних прав і державних гарантій дітям дошкільного віку на здобуття дошкільної освіти; забезпечення необхідних умов функціонування і розвитку системи дошкільної освіти; збільшення відсотка охоплення дітей закладами дошкільної освіти; підвищення якості підготовки та перепідготовки педагогічних кадрів.

Головна мета національної дошкільної освіти – створити сприятливі умови для особистісного становлення і творчої самореалізації кожної дитини, формування її життєвої компетентності, розвитку в неї ціннісного ставлення до людей, самої себе, природи, культури, світу.

Пропонуємо Вашій увазі бібліографічний огляд літератури

«Дошкільна освіта – запорука успішного навчання»

У збірнику матеріалів VI Міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні проблеми наступності дошкільної і початкової освіти» [1] вміщено матеріали, які стали результатом науково-дослідної та пошукової діяльності науковців, викладачів закладів вищої освіти, студентів, аспірантів, докторантів, вихователів закладів дошкільної освіти, учителів закладів загальної середньої освіти, спеціалізованих навчальних закладів. Автори статей досліджують: проблеми наступності в умовах підготовки дітей п’ятирічного віку до навчання у початковій школі; наступність у дошкільній і початковій освіті в педагогічній теорії та практиці; проблеми підготовки педагога, здатного забезпечити наступність в умовах модернізації дошкільної і початкової освіти; психолого-педагогічні умови наступності в процесі навчання та виховання дошкільників та молодших школярів; наступність між дошкільною і початковою ланками освіти в умовах інклюзії.

Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» [3] визначає завдання і зміст розвитку дитини віком від двох до шести років. Розгляд кожного вікового періоду розпочинається розділом «Психологічна характеристика дитини», в якому подані вікові характеристики розвитку. Це дає змогу педагогові в освітньому процесі орієнтуватися на психологічні особливості розвитку дитини.

У програмі визначено завдання з різних напрямків роботи з дітьми: фізичний, соціально-моральний, емоційно-ціннісний, пізнавальний, мовленнєвий, художньо-естетичний, креативний.

Програма «Українське дошкілля» побудована на принципах науковості, інтеграції, системності, комплексності, гуманізації змісту навчання та виховання.

У навчальному посібнику Поніманської Т. І.  «Дошкільна педагогіка» [7] розкрито загальні засади дошкільної педагогіки, розвиток зарубіжної та вітчизняної теорії і практики дошкільної освіти, завдання, зміст і методи виховання дітей дошкільного віку. Детально йдеться про розумове, фізичне, трудове, моральне та естетичне виховання. Окреслено загальні особливості правового, екологічного, статевого і гендерного виховання. Значну увагу приділено питанням виховання дітей у грі, в процесі навчання, а також взаємодії закладу дошкільної освіти, сім’ї та школи в роботі з дітьми дошкільного віку.

Видання Безсонової О. К. «Волонтерська діяльність дошкільної освіти: старший дошкільний вік» [2] містить методичні рекомендації щодо практичної організації волонтерських акцій, проектів і тренінгів у закладах дошкільної освіти. У ньому розкрито питання залучення старших дошкільників до волонтерської діяльності, окреслено психологічні засади формування їхньої громадянської активності.

Навчання дітей конструювання має велике значення у їхній підготовці до школи, розвитку креативного мислення, пам’яті, уяви та здатності до самостійної творчості. Під час конструктивної діяльності у малюків формуються узагальнені уявлення про об’єкти навколишнього світу: їхні властивості, подібні та відмінні риси, призначення тощо.

У посібнику Сухар В. Л. «Конструювання в закладах дошкільної освіти. Старший вік» [9] подано докладні конспекти занять з конструювання для дітей старшого дошкільного віку.

СД містить практичні матеріали – презентації для занять та схеми виконання творчих завдань.

Книга «Патріотичне виховання в ДНЗ» [6] містить перспективне планування різних форм роботи з патріотичного виховання з дітьми дошкільного віку та практичні матеріали з поданої теми: конспекти занять, сценарії свят і розваг, дидактичні та рухливі ігри, бесіди, розробки заходів для батьків. Зміст посібника відповідає вимогам Базового компонента дошкільної освіти та чинних програм. Матеріали розроблено з урахуванням принципу інтеграції: завдання патріотичного виховання реалізуються під час занять різних типів, ігрової діяльності тощо, а також здійснюються за участі батьків у різних заходах.

Видання адресоване для керівників, вихователів-методистів, вихователів закладів дошкільної освіти та навчально-виховних комплексів.

У навчальному посібнику Богуш А. М. «Перші кроки грамоти: передшкільний вік» [4] представлено теоретичні засади мовленнєвої підготовки дітей до школи та навчання грамоти. Розкрито сутність понять «мовленнєва готовність», «передшкільна освіта», схарактеризовано варіативні методи і методики навчання дітей звукового аналізу, грамоти, раннього читання як вітчизняних, так і зарубіжних педагогів з практичним ілюстративним матеріалом, а також подано методику підготовки руки дитини до письма.

Методичний посібник «Українські народні дитячі рухливі ігри, забави та розваги» [10] містить тематично систематизовані народні ігри, які є ефективною формою роботи та важливим засобом фізичного виховання дітей дошкільного віку. Ці ігри стимулюватимуть інтерес дітей до вивчення культури, побуту і звичаїв рідного народу, забезпечать здоровий відпочинок і дозвілля.

Окрім ігор, запропоновано цікавий практичний матеріал (зазивки, домовлянки, лічилки, прислів’я та приказки, мирилки), який допоможе вихователеві урізноманітнити підготовку і проведення народних ігор як на заняттях, так і впродовж дня.

У книзі Максименко Д. С. «Різнокольорове дитинство: ігротерапія, казкотерапія, ізотерапія, музикотерапія» [5] запропонована система корекційно-розвиваючих занять, що спрямовані на розвиток гармонійної особистості дитини. Вона доповнює загальноосвітню програму дошкільних установ і дозволяє долучити її в план роботи вихователя, музичного керівника, інструктора з фізичної культури, психолога.

Посібник Рудік О. А. «Інноваційні технології в ДНЗ» [8] містить науково-методичні, практичні засади формування готовності вихователів ЗДО до вибору та впровадження інновацій. У ньому окреслені основні аспекти успішного здійснення інноваційної діяльності, розвитку інноваційного менеджменту закладу дошкільної освіти. Наведені в посібнику теоретичні, практичні матеріали (діагностичні методики, розробки методичних заходів, занять із дітьми та ін.) щодо формування інноваційного потенціалу педагогічного колективу допоможуть педагогам закладів дошкільної освіти зосередити зусилля на генеруванні інноваційних ідей, їх визначенні, відборі та забезпеченні впровадження з метою підвищення якості навчально-виховного процесу.

Якісна дошкільна освіта це запорука успішного розвитку дитини та її благополуччя. Якість дошкільної освіти впливає на успішність дитини в подальшому житті.

Заклад дошкільної освіти має забезпечити малюкам щасливе проживання дитинства – в любові, радості, грі й спілкуванні з іншими дітьми під супроводом педагога. Вихователям ЗДО потрібно так організувати освітній процес у дитячому садку, аби нинішні дошкільники безболісно адаптувалися до шкільного навчання.

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ:

  1. Актуальні проблеми наступності дошкільної і початкової освіти: зб. матер. VІ Міжнарод. наук.-практ. конференції / М-во освіти і науки України, Кам’янець-Поділ. нац. ун-т ім. І. Огієнка, кафедра теорії та методики дошкільної освіти. – Київ : Міленіум, 2020. – 272 с.
  2. Безсонова О. Волонтерська діяльність у закладах дошкільної освіти: старший дошкільний вік / Ольга Безсонова. – Тернопіль : Мандрівець, 2019. – 200 с.
  3. Білан О. І. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» / О. І. Білан ; за заг. ред. О. В. Низковської. – Тернопіль : Мандрівець, 2017. – 255 с.
  4. Богуш А. М. Перші кроки грамоти: передшкільний вік : навч. посіб. / А. М. Богуш, Н. В. Маліновська. – Вид. 2-ге. – Київ : Слово, 2014. – 420 с.
  5. Максименко Д. С. Різнокольорове дитинство: ігротерапія, казкотерапія, ізотерапія, музикотерапія : практична психологія / Д. С. Максименко. – Київ : Центр учбової літератури, 2018. – 191 с.
  6. Патріотичне виховання в ДНЗ/ уклад.: І. І. Логвіненко, О. С. Тарасова, О. О. Христич, Л. А. Швайка. – Харків : Основа, 2017. – 463 с. – (ДНЗ. Вихователю).
  7. Поніманська Т. Дошкільна педагогіка : підручник / Тамара Поніманська. – 3-є вид., випр. – Київ : Академвидав, 2015. – 447 с. – (Альма-матер).
  8. Рудік О. А. Інноваційні технології в ДНЗ / О. А. Рудік, В. С. Березюк. – Харків : Основа, 2017. – 224 с. – (ДНЗ. Керівнику).
  9. Сухар В. Л. Коструювання в закладах дошкільної освіти : старший вік / В. Л. Сухар. – Харків : Ранок, 2018. – 176 с. – (Сучасна дошкільна освіта).
  10. Українські народні дитячі рухливі ігри, забави та розваги: метод. посіб. / [ авт.-упоряд.: О. Яловська, Т. Романюк ]. – Тернопіль : Мандрівець, 2018. – 264 с. – (Бібліотека дошкільника).

 

Бібліографічний огляд літератури підготувала:
Т. В. Сологуб,
завідувач сектору читального залу педагогічного факультету

Про автора

Ніна Соколовська editor

провідний фахівець навчальної лабораторії обчислювальної техніки №11