Дошкільна освіта – основа Нової української школи

АвторНіна Соколовська

Дошкільна освіта – основа Нової української школи

Суть Нової української школи (НУШ) полягає у переході від школи інформаційної, яка дає учням лише знання і деякі вміння та навички, до школи компетентностей XXI століття.

Компетентність – динамічна комбінація знань, умінь, цінностей та ціннісних ставлень, що визначає здатність успішно розв’язувати життєві проблеми, провадити подальшу навчальну та професійну діяльність.

Нову українську школу презентують як запоруку життєвого успіху, як школу, до якої приємно ходити дітям, де прислухатимуться до їхньої думки, навчатимуть критично мислити, не боятися висловлювати власну думку та бути відповідальним громадянином.

Готовність до НУШ системна характеристика розвитку дитини старшого дошкільного віку, яка проявляється у сформованості компетенцій. Ці компетенції формують шляхом прищеплення ціннісного ставлення до оточення й довкілля, розвивають за сприятливих умов у різноманітних ситуаціях життєвого досвіду та спілкування, у які включена дитина в сім’ї та суспільному вихованні.

Заклад дошкільної освіти має забезпечити малюкам щасливе проживання дитинства – в любові, радості, грі й спілкуванні з іншими дітьми під супроводом педагога. Вихователям ЗДО потрібно так організувати освітній процес у дитячому садку, аби нинішні дошкільники безболісно адаптувалися до шкільного навчання.

Пропонуємо Вашій увазі віртуальну виставку навчально-методичних видань з фонду читального залу педагогічного факультету
«Дошкільна освіта – основа Нової української школи».

Актуальні проблеми наступності дошкільної і початкової освіти : збірник матеріалів VI Міжнародної науково-практичної конференції / Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, кафедра теорії та методик дошкільної освіти ; [відпов. секр. К. І. Демчик]. – Київ : Міленіум, 2020. – 274 с.

У збірнику вміщено матеріали, які стали результатом науково-дослідної та пошукової діяльності науковців, викладачів закладів вищої освіти, студентів, аспірантів, докторантів, вихователів закладів дошкільної освіти, учителів закладів загальної середньої освіти, спеціалізованих навчальних закладів. Автори статей досліджують: проблеми наступності в умовах підготовки дітей п’ятирічного віку до навчання у початковій школі; наступність у дошкільній і початковій освіті в педагогічній теорії та практиці; проблеми підготовки педагога, здатного забезпечити наступність в умовах модернізації дошкільної і початкової освіти; психолого-педагогічні умови наступності в процесі навчання та виховання дошкільників та молодших школярів; наступність між дошкільною і початковою ланками освіти в умовах інклюзії.

Білан О. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське довкілля» / Олександра Білан ; за заг. ред. О. В. Низковської. – Тернопіль : Мандрівець, 2017. – 255 с.

Концептуальна ідея програми розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» полягає у вироблені оптимального варіанту реалізації змісту Базового компоненту дошкільної освіти; сучасних підходах до розвитку, навчання і виховання дитини раннього (третій рік життя) та дошкільного віку.

Програма побудована на принципах науковості, інтеграції, системності, комплексності, гуманізації змісту навчання та виховання.

«Українське дошкілля» відповідає стратегічним завданням дошкільної освіти: реалізація особистісно зорієнтованої моделі дошкільної освіти, прилучення дітей до системи цінностей, культури, традицій українського народу, формування в дошкільників цілісної картини світу.

Програма відображає запити практиків, орієнтує на системність щодо гуманістично спрямованої активної роботи з формування життєвої компетентності дошкільника.

Богуш А. Перші кроки грамоти: передшкільний вік : навч. посіб. / А. Богуш. Н. Маліновська. – 2-ге вид. – Київ : Слово, 2014. – 424 с.

У посібнику представлено теоретичні засади мовленнєвої підготовки дітей до школи та навчання грамоти. Розкрито сутність понять «мовленнєва готовність», «передшкільна освіта», схарактеризовано варіативні методи і методики навчання дітей звукового аналізу, грамоти, раннього читання як вітчизняних, так і зарубіжних педагогів з практичним ілюстративним матеріалом, а також подано методику підготовки руки дитини до письма.

Навчальний посібник адресовано студентам, магістрантам, вихователям, учителям початкової школи, батькам дітей раннього і дошкільного віку.

Ванжа К. В. Від звука до букви. Гурткова робота. Старший дошкільний вік / К. В. Ванжа, О. В. Наумова. – Харків : Ранок, 2017. – 112 с. – (Серія «Сучасна дошкільна освіта»)

Цей посібник допоможе вихователям і логопедам дошкільних закладів в ігровій та доступній формі розвивати й вдосконалювати фонематичні процеси дітей старшого дошкільного віку, здійснювати роботу, яка сприяє засвоєнню дітьми звукової, складової сторони слова, що є базою для оволодіння навичками читання і письма.

У посібнику подано ігри та вправи для формування вміння диференціювати подібні за звучанням слова у невеликих віршах, промовляючи слова, визначати ті, що різняться одним звуком.

Ватаманюк Г. Робота з дитячою книгою в закладі дошкільної освіти: теорія і практика : навч.-метод. посіб. / Галина Ватаманюк. – Київ : КНТ, 2018. – 480 с.

У посібнику висвітлено теоретичні та організаційно-методичні аспекти роботи з дитячою книгою в закладі дошкільної освіти, розкрито роль дитячої книги у формуванні особистості дошкільника, описано типологію дитячих книг та їх елементи; виявлено й обґрунтовано психолого-педагогічні умови та методико-технологічний інструментарій роботи з дитячою книгою, описано методику роботи з літературними жанрами на різних етапах дошкільного дитинства. Подано схему аналізу дитячої книги, контрольні і практичні завдання, дидактичні та довідкові матеріали, конспекти окремих форм роботи з дітьми, батьками, вихователями в закладі дошкільної освіти.

Посібник адресований методистам, вихователям закладів дошкільної освіти, студентам і викладачам педагогічних коледжів й університетів, інститутів післядипломної освіти, батькам.

Галаманжук Л. Л. Оздоровчі технології та діагностичні методи фізичного розвитку дітей : [навч.-метод. посіб.]. / Л. Л. Галаманжук. – Кам’янець-Подільський : Рута, 2019. – 122 с.

У навчально-методичному посібнику розглянуто теоретичні аспекти та запропоновано практичні рекомендації, пов’язані з визначеними й апробованими дослідниками алгоритмами формування і реалізації технологій оздоровчої спрямованості, методик діагностики фізичного розвитку дітей у дошкільний період та під час навчання у початковій школі. Пропоновані розробки та рекомендації необхідні для підвищення ефективності фізичної активності дітей у закладах дошкільної освіти та початкової школи в аспекті успішного вирішення завдань, визначених для такої активності дітей.

Адресовано педагогічним працівникам закладів дошкільної освіти, батькам, студентам і викладачам педагогічних вишів.

Гордійчук М. С. Дошкільна педагогіка і наступність роботи закладу дошкільної освіти та початкової школи : навч.-метод. посіб. / М. С. Гордійчук, Т. Й. Бабюк. – Київ : Міленіум, 2019. – 164 с.

Навчально-методичний посібник укладено відповідно до Стандарту вищої освіти України підготовки здобувачів першого рівня вищої освіти – бакалавра – з галузі знань 01 Освіта спеціальності 012 Дошкільна освіта.

Видання адресовано студентам, педагогам закладів дошкільної освіти, викладачам закладів вищої освіти педагогічних спеціальностей.

Зайцева Т. Діяльність дошкільного навчального закладу в режимі інноваційного розвитку : посібник на допомогу працівникам дошкільних навчальних закладів / Таїсія Зайцева, Наталія Юрчик. – Тернопіль : Мандрівець, 2014. – 328 с.

У посібнику розкрито питання управлінської діяльності керівника дошкільного навчального закладу щодо впровадження інноваційних освітніх технологій, подано зразки наказів, заходів, витяги з річних планів роботи дошкільного навчального закладу. Окрім того, запропоновано форми методичної роботи з педагогічними кадрами, діагностичні матеріали, плани роботи з упровадження інноваційних технологій у роботі з дітьми дошкільного віку на навчальний рік.

Для керівників закладів дошкільної освіти, вихователів-методистів та всіх, хто цікавиться питанням впровадження інноваційних освітніх технологій в освітній процес.

Каньоса Н. Г. Методика виховання та розвитку дітей раннього віку : навч.-метод. посіб. / Н. Г. Каньоса, О. М. Олійник. – Київ : Міленіум, 2019. – 156 с.

Навчально-методичний посібник укладено відповідно до Стандарту вищої освіти України підготовки здобувачів першого рівня вищої освіти – бакалавра – з галузі знань 01 Освіта спеціальності 012 Дошкільна освіта.

У посібнику розглядаються сучасні методики виховання та розвитку дитини, представлено науково-теоретичну інформацію та практичні напрацювання щодо організації роботи з дітьми раннього віку в закладах дошкільної освіти, вміщено практичні заняття, загальні методичні рекомендації до них, завдання для виконання індивідуальної роботи, тестові завдання та інформацію для самопідготовки студентів.

Навчально-методичний посібник адресовано студентам, педагогам закладів дошкільної освіти, викладачам закладів вищої освіти педагогічних спеціальностей.

Мартиненко Г. В. Театралізована діяльність в дитячому садку / Г. В. Мартиненко. – Харків : Основа, 2018. – 127 с. – (Серія «Заклад дошкільної освіти. Вихователю»).

У посібнику описано зміст і особливості організації театральної діяльності в закладі дошкільної освіти, наведено орієнтовні заняття та ігри для кожної вікової групи. Заняття, побудовані на ігрових сюжетах, відповідають вимогам чинних програм розвитку дітей дошкільного віку.

Посібник адресований вихователям та організаторам театральної діяльності дітей в закладі дошкільної освіти і установах додаткової освіти.

Програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» (нова редакція) : у 2 ч. / О. П. Аксьонова, А. М. Аніщук, Л. В. Артемова [та ін.] ; наук. кер. О. Л. Кононко. – 2-ге вид., без змін. – Київ : МЦФЕР – Україна, 2015. – Ч. 1 : Від народження до трьох років. – 204 с.

Програму розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» розроблено відповідно до нової редакції Базового компонента дошкільної освіти. У ній відображено вимоги до оновленого змісту освіти дитини від народження до шести (семи) років життя, уніфіковано вимоги до розвиненості, вихованості й навченості дитини впродовж дошкільного дитинства. Програма складається з двох частин. Частина І Програми містить зміст освіти дітей раннього віку.

Для педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів, батьків, студентів і викладачів педагогічних вишів.

Програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у світі» (нова редакція) : у 2 ч. / О. П. Аксьонова, А. М. Аніщук, Л. В. Артемова [та ін.] ; наук. кер. О. Л. Кононко. – 2-ге вид., без змін. – Київ : МЦФЕР – Україна, 2015. – Ч. 2 : Від трьох до шести (семи) років. – 452 с.

Програму розвитку дитини дошкільного віку «Я у світі» розроблено відповідно до нової редакції Базового компонента дошкільної освіти. У ній відображено вимоги до оновленого змісту освіти дитини від народження до шести (семи) років життя, уніфіковано вимоги до розвиненості, вихованості й навченості дитини впродовж дошкільного дитинства. Програма складається з двох частин. Частина II Програми містить зміст освіти дітей молодшого та старшого дошкільного віку.

Для педагогічних працівників закладів дошкільної освіти, батьків, студентів і викладачів педагогічних вишів.

Рудік О. А. Інноваційні технології в ДНЗ / О. А. Рудік, В. С. Березюк. – Харків : Основа, 2017. – 224 с.- (Серія «ДНЗ. Керівнику»).

Посібник містить науково-методичні, практичні засади формування готовності вихователів ЗДО до вибору та впровадження інновацій. У ньому окреслені основні аспекти успішного здійснення інноваційної діяльності, розвитку інноваційного менеджменту закладу дошкільної освіти. Наведені в посібнику теоретичні, практичні матеріали (діагностичні методики, розробки методичних заходів, занять із дітьми та ін.) щодо формування інноваційного потенціалу педагогічного колективу допоможуть педагогам закладів дошкільної освіти зосередити зусилля на генеруванні інноваційних ідей, їх визначенні, відборі та забезпеченні впровадження з метою підвищення якості навчально-виховного процесу.

Сухар В. Л. Конструювання в закладах дошкільної освіти. Старший вік / В. Л. Сухар. – Харків : Ранок, 2018. – 176 с. – (Серія «Сучасна дошкільна освіта»).

Навчання дітей конструювання має велике значення у їхній підготовці до школи, розвитку креативного мислення, пам’яті, уяви та здатності до самостійної творчості. Під час конструктивної діяльності у малюків формуються узагальнені уявлення про об’єкти навколишнього світу: їхні властивості, подібні та відмінні риси, призначення тощо.

У посібнику подано докладні конспекти занять з конструювання для дітей старшого дошкільного віку.

Видання призначене для методистів, вихователів та батьків.

Швайка Л. А. Методична робота в ДНЗ / Л. А. Швайка. – Харків : Основа, 2017. – 304 с. : табл. – (Серія «ДНЗ. Керівнику»).

У посібнику подано теоретичну інформацію щодо основних засад ме­тодичної роботи в закладі дошкільної освіти та зразки необхідного практичного матеріалу щодо організації методичної роботи з кадрами, навчально-виховного процесу, контрольно-аналітичної діяльності, зразки оформлення окремих документів.

Методичний посібник адресовано вихователям-методистам, керівникам, педагогам закладів дошкільної освіти.

Віртуальну виставку підготували:
Т. В. Сологуб,
завідувач сектору читального залу педагогічного факультету;
Н. Й. Сивак,
бібліотекар читального залу педагогічного факультету.

АвторНіна Соколовська

Перемога Народного оркестру народних інстументів у Всеукраїнському відкритому конкурсі

Вітаємо Народний оркестр народних інстументів Кам‘янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка (художній керівник — кандидат педагогічних наук, доцент Іван Маринін), який виборов 1 місце у Всеукраїнському відкритому конкурсі баяністів-акордеоністів “Візерунки прикарпаття” (4-6 грудня 2020 р. м. Дрогобич). Бажаємо подальших творчих злетів!!!

Конкурсна програма виступу оркестру (переглянути відео)

АвторНіна Соколовська

Колективна монографія “Фахова підготовка вчителя в умовах нової української школи”

Шановні колеги!

Кафедра теорії та методик початкової освіти Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка запрошує Вас взяти участь у колективній монографії “ФАХОВА ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛЯ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ”.

Переглянути ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ

АвторНіна Соколовська

Кураторам академічних груп дистанційно провести інструктажі з безпеки життєдіяльності

Згідно листа МОНУ від 04 грудня 2020 року № 1/9-671 “Про посилення протипожежного та техногенного захисту об’єктів сфери освіти, безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу під час зимових канікул” та наказу ректора від 07.12.2020 року № 132-ОД “Про проведення позапланових інструктажів з безпеки життєдіяльності та пожежної безпеки під час зимових канікул, новорічних та різдвяних свят і посилення протипожежного та техногенного захисту об’єктів університету” необхідно до 22 грудня 2020 року кураторам академічних груп дистанційно провести інструктажі з безпеки життєдіяльності зі студентами.

ІНСТРУКЦІЯ № ІІ-1 “Вступний інструктаж з охорони праці та безпеки  життєдіяльності для здобувачів освіти Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка”

ІНСТРУКЦІЯ № ІІІ-2 “Первинний (повторний, позаплановий) інструктаж з працівниками та студентами університету з пожежної безпеки”

ІНСТРУКЦІЯ № 95 “З безпеки життєдіяльності в зимовий період”

ІНСТРУКЦІЯ № ІІ-41 “Дії у разі виникнення надзвичайних ситуацій та терористичних актів”

АвторНіна Соколовська

Вітаємо студентку магістратури Христину Мельник!

Вітаємо студентку магістратури спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) Мельник Христину, яка стала лауреатом (І місце) Міжнародного фестивалю-конкурсу мистецтв “Golden Star”, який проходив 3-5 грудня 2020 року у м. Одеса (номінація “Естрадний спів”, клас вокалу професора М.Печенюк). Журі конкурсу: Нелдубаєв Ассет (Казахстан); Бубнова Вікторія; Унієнкова Світлана; Клімова Леся; Мікула Аліна; Бета Мацьолек (Польща); Михайло Ткачук; Ольга Хук; Чубарова Ольга; Анастасія Шило; Нечитайло Зоя; Агнеска П’єтжик (Польща).

Кафедра музичного мистецтва

АвторНіна Соколовська

Вадим Івасюк – переможець конкурсу Еразмус+ за напрямом КА1

Вітаємо Вадима Івасюка, магістранта педагогічного факультету (група RTM1-M20, спеціальність 023 Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація), з перемогою в конкурсі Еразмус+ за напрямом КА1!

Вадим навчатиметься впродовж другого семестру в Академії образотворчих мистецтв імені Яна Матейки в Кракові (Республіка Польща).

Бажаємо успіхів і нових здобутків!

АвторНіна Соколовська

Україна – правова держава

(Бібліографічний огляд літератури)

«Розуміння права розвиває усвідомлення обов’язку…»
В. Гюго

Права людини в сучасному світі – це не просто актуальна тема для дискусій, це проблема, вирішення якої стоїть у центрі практичної діяльності міжнародного співтовариства. Людина, громадянин, індивід – має бути найважливішою цінністю будь-якого суспільства. Права людини є загальними, невідємними, неподільними. Вони повинні бути гарантовані кожному незалежно від національної приналежності, релігії, статі, віку, здібностей. Закони правової держави повинні гарантувати громадянам ці невідємні права, які належать їм від народження. Права ці однакові для всіх і кожен громадянин повинен знати про свої права і вміти їх відстоювати.

Щорічно, починаючи з 2008 року, в Україні проводиться Всеукраїнський тиждень права, що завжди включає 10 грудня – Міжнародний день прав людини, який відзначається в память проголошення Генеральною Асамблеєю ООН у 1948 році Загальної декларації прав людини.

Всеукраїнський тиждень права має на меті запровадження високих правових стандартів, підвищення рівня правової освіти та правової культури громадян, а також створення сильної демократичної та правової держави. Тиждень права також спрямований на утвердження в Україні поваги до найвищих цінностей, які охороняються правом. Кожен громадянин має не тільки знати свої права й обов’язки, а й поважати права та свободи інших людей, усвідомлювати ступінь важливості дотримання принципу верховенства права та закону у державі.

Розуміння основ конституційного, трудового, цивільного, сімейного, адміністративного та інших галузей права стає необхідною умовою життєдіяльності кожного громадянина України.

Одним із шляхів формування правової культури є здобуття юридичних знань в закладах вищої освіти. Навчальний посібник Хоптяра Ю. А. «Основи правознавства» [6] будується на чинному законодавстві України, практиці його застосування та широкій джерельній базі. У ньому доступно та популярно подається визначення права і його системи, виникнення та сутність держави, розкриваються поняття правотворення, права реалізації, законності і правопорядку, юридичної відповідальності тощо. Розглядаються основи таких галузей права як конституційне, цивільне, трудову, сімейне, житлове, земельне, екологічне, господарське, адміністративне та кримінальне.

Випускникам закладів вищої освіти – молодим спеціалістам – необхідно підвищувати правосвідомість та правову культуру, що допоможе їм прийняти правильні рішення в галузі організації виробництва і праці, в управлінні, повсякденному житті. У практичній діяльності молоді спеціалісти стають суб’єктами трудових, адміністративних правовідносин, правовідносин авторства тощо. Тому важливість правової підготовки студентів важко переоцінити. Ефективність удосконалення правової освіти у вищій школі може бути досягнута завдяки докорінному поліпшенню рівня викладання та засвоєння студентами правничих дисциплін.

Навчальний посібник «Основи права України / за ред. В. Л. Ортинського» [2] визначає основні питання і комплекс правових проблем, що висвітлюються під час викладання лекційного матеріалу, проведення семінарських та практичних занять. Використовуючи чинне законодавство, публікації вітчизняних вчених, автори аналізують галузі права України: конституційне, цивільне, підприємницьке, трудове, сімейне, екологічне, кримінальне, адміністративне та ін. Розглянуто систему правоохоронних органів та судочинства України.

Конституційне право України є провідною галуззю права. Відповідно існує потреба в оволодінні нею студентами закладів вищої освіти як юридичних спеціальностей, так і неюридичних. Підручник Погорілка В. Ф. «Конституційне право України» [3] має певною мірою універсальний характер, прийнятий для студентів різних закладів освіти. У ньому насамперед висвітлюються питання загальної теорії конституційного права: предмет, метод, його система, джерела, конституційні правовідносини та конституційно-правова відповідальність. Найбільша увага приділяється, звичайно, основам конституційного ладу, зокрема, конституційним основам державного і суспільного ладу, правам і свободам людини і громадянина: громадянським, політичним, економічним, соціальним, культурним та ін., а також формам безпосереднього народовладдя – виборам, референдумам тощо.

Значну увагу приділено органам державної влади – законодавчої, виконавчої і судової, зокрема, організації і діяльності Верховної Ради – парламенту України, Президентові України, функціям і повноваженням Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, Конституційного Суду та судів загальної юрисдикції, органів прокуратури. У підручнику розкрито також питання територіального устрою України та місцевого самоврядування. Всебічно висвітлено основні правові акти в галузі конституційного права, окремо розглядаються також ряд міжнародно-правових актів.

Право соціального забезпечення України є однією з провідних галузей національної системи права. Воно регулює надзвичайно важливу сферу суспільних відносин. Це передусім відносини щодо формування соціальних фондів, надання пенсій та різного виду допомоги; відносини з приводу надання соціальних пільг чи соціального обслуговування.

Останніми роками право соціального забезпечення динамічно розвивається на основі нових концепцій та принципів, охоплює сфери відносин, які раніше перебували за рамками правової регламентації. Необхідність удосконалення правового регулювання відносин щодо соціального забезпечення в сучасних умовах, поява нових організаційно-правових форм та соціальних інститутів, формування недержавної системи соціального забезпечення підвищують значимість вивчення курсу «Право соціального забезпечення». Навчальний посібник Синчука С. М. «Право соціального забезпечення України» [5] спрямований на вивчення теоретичних понять права соціального забезпечення, а також на практичне застосування законодавства про соціальне забезпечення при вирішенні казусних конкретних життєвих ситуацій.

Двадцять перше століття – століття економіки, заснованої на знаннях, у якій інтелектуальна власність є основною рушійною силою. Світовий досвід свідчить: прогресу досягають там, де цінують інтелектуальну діяльність і вміло використовують її здобутки.

Охорона прав на результати інтелектуальної діяльності введена порівняно недавно – дещо більше 200 років тому, – термін, з історичної точки зору, мізерно малий. І належала вона лише до деяких видів інтелектуальних продуктів, що є результатом творчої діяльності, які вийшли на той час на ринок, – творів літератури і мистецтва, а також винаходів.

Відповідно до «Конституції України» [1], що гарантує кожному громадянину свободу літературної, художньої, наукової і технічної творчості, наша незалежна держава послідовно створює власні механізми захисту авторських прав, прав промислової власності, моральних і матеріальних інтересів, що виникають у зв’язку з різними видами інтелектуальної діяльності.

Зростаюча роль права інтелектуальної власності в житті суспільства зумовлює необхідність ґрунтовного ознайомлення студентів закладів вищої освіти з основними положеннями чинного законодавства України про інтелектуальну власність, історію становлення права інтелектуальної власності, його об’єктами та суб’єктами, особистими немайновими і майновими правами суб’єктів права, способами їх використання та захисту. Підручник «Право інтелектуальної власності / за ред.: О. А. Підопригори, О. Д. Святоцького» [4] слугуватиме надійним джерелом відповідних навчальній програмі знань не лише студентам, а й широкому колу читачів.

Гарантування прав і свобод людини є головним обовязком держави, держава відповідальна перед людиною та суспільством за свою діяльність (ст. З Конституції України). Людина, її права і свободи становлять в Україні, як правовій державі, найвищу соціальну цінність, саме на їхнє забезпечення й найповнішу реалізацію у суспільному житті спрямована уся державна діяльність і насамперед діяльність у сфері державного управління. Конституційний лад України грунтується на визнанні людини, її життя і здоров’я, честі і гідності, недоторканості та безпеки, пріоритету її прав і свобод.

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ:

  1. Конституція України: прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року. – Київ : Право, 1996. – 64 с.

  2. Основи права України / за ред. В. Л. Ортинського. – Вид. друге, допов. і переробл. – Львів : Оріяна-Нова, 2005. – 368 с.

  3. Погорілко В. Ф. Конституційне право України : підручник / В. Ф. Погорілко, В. Л. Федоренко ; за заг. ред. В. Ф. Погорілка. – Київ : Наукова думка ; Прецедент, 2007. – 344 с.

  4. Право інтелектуальної власності: академічний курс : підручник для студ. вищ. навч. закл. / за ред.: О. А. Підопригори, О. Д. Святоцького. – 2-ге вид., переробл. та допов. – Київ : Ін Юре, 2004. – 672 с.

  5. Синчук С. М. Право соціального забезпечення України : навч. посіб. / С. М. Синчук, В. Я. Бурак. – 2-ге вид., переробл. і допов. – Київ : Знання, 2006. – 318 с.

  6. Хоптяр Ю. А. Основи правознавства : [навч. посіб.] / Ю. А. Хоптяр, В. І. Адамовський. – Кам’янець-Подільський : Медобори – 2006, 2011. – 296 с.

Т. В. Сологуб,
завідувач сектору читального залу педагогічного факультету