Дошкільна освіта – основа Нової української школи

АвторНіна Соколовська

Дошкільна освіта – основа Нової української школи

Дошкільна освіта є важливим етапом для цілісного розвитку дитини. Нині її зміст органічно пов’язаний з ідеями Нової української школи: він забезпечує наступність між дошкільною та початковою освітою в умовах шкільної реформи. В Україні дошкільна освіта є обов’язковою частиною у системі безперервного навчання. Держава при цьому визнає пріоритетність дошкільної освіти та забезпечує умови для її здобуття.

Дошкільна освіта забезпечує гармонійне формування особистості дитини, становлення її ціннісних орієнтацій, розвиток потенційних здібностей, набуття соціального досвіду.

Саме в дошкільному віці відбувається закладання основ загальнолюдських цінностей. Всебічний розвиток дітей дошкільного віку є фундаментальним для досягнення життєвого успіху, самореалізації й утвердження української національної ідентичності.

Вашій увазі пропонується віртуальна виставка літератури «Дошкільна освіта – основа Нової української школи» з фонду читального залу педагогічного факультету.

Білан О. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» / Олександра Білан. – 2-ге вид., зі змін. і допов. – Тернопіль : Мандрівець, 2022. – 216 с.

Програма розвитку дітей дошкільного віку «Українське дошкілля» відповідає стратегічним завданням дошкільної освіти, відображає запити практиків, орієнтує на системність щодо гуманістично спрямованої активної роботи з формування життєвої компетентності дошкільника.

Програма передбачена для роботи з дітьми раннього (третій рік життя) та дошкільного віку в закладах дошкільної освіти та альтернативних формах здобуття дошкільної освіти.

Для вихователів ЗДО.

 

Державний стандарт дошкільної освіти: особливості впровадження : навч.-метод. посіб. / упоряд.: О. Г. Косенчук, І. М. Новик, О. А. Венгловська, Л. В. Куземко. – Харків : Ранок, 2021. – 240 с.

У посібнику подано роз’яснення та методичні рекомендації від авторів освітніх напрямів Стандарту щодо їх реалізації в закладах дошкільної освіти. Представлені теоретичні та практичні матеріали сприятимуть ефективній організації методичної роботи в закладі дошкільної освіти та самоосвіті педагогічних працівників.

Видання буде корисним усім, хто опікується забезпеченням якісної дошкільної освіти в Україні.

 

Дитина: Освітня програма для дітей від 2 до 7 років / наук. кер. проекту В. О. Огнев’юк ; авт. кол.: Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, В. М. Вертугіна [та ін.]. – Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2020. – 440 с.

Освітня програма для дітей від 2 до 7 років «Дитина» розроблена відповідно до Базового компонента дошкільної освіти і є комплексною програмою, в якій відображено вимоги до змісту дошкільної освіти. Завдання програми – представити зміст роботи з дітьми різних вікових груп, що відповідає їхнім віковим особливостям та узгоджений з концепцією і програмою НУШ. Основний акцент зроблено на етично-естетичній складовій освітнього процесу, яка сприяє формуванню основ ціннісних орієнтацій особистості та її духовному розвитку.

Для педагогів закладів дошкільної освіти, сімейних педагогів (гувернерів), батьків, студентів, аспірантів та викладачів закладів вищої педагогічної освіти.

 

Здоров’язбережувальні технології у закладі дошкільної освіти / авт.-упоряд. І. І. Нікітіна. – Харків : Основа, 2022. – 174 с. – (Серія «Новий Базовий компонент»).

Посібник містить загальні відомості, методичні рекомендації та практичні матеріали щодо впровадження інноваційних здоров’язбережувальних технологій в умовах ЗДО. Матеріали дібрано відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти, зокрема завдань освітнього напряму «Особистість дитини» щодо формування рухової та здоров’язбережувальної компетентностей дошкільників. Методичні знахідки та практичні розробки до кожної технології зібрано у формі структурованих «методичних скриншотів».

Для вихователів закладів дошкільної освіти, батьків, студентів та викладачів ЗВО.

 

Інклюзія в ЗДО / упоряд. Л. А. Швайка. – Харків : Основа, 2021. – 144 с. – (Серія «Заклад дошкільної освіти. Керівнику»).

У методичному посібнику подано добірку теоретичних і практичних матеріалів, спрямованих на планування дій керівника та педагогів закладу дошкільної освіти зі створення та розвитку інклюзивного середовища.

Зразки ведення документації, планування роботи педагогів з дітьми з особливими освітніми потребами забезпечать надійне педагогічне підтримання в умовах інклюзивної освіти.

Для керівників і педагогічних працівників закладів дошкільної освіти.

 

Інтерактивні семінари для вихователів. Нові формати дошкільної освіти / авт.-упоряд. І. І. Нікітіна. – Харків : Основа, 2022. – 174 с. – (Серія «Новий Базовий компонент»).

Посібник містить докладні сценарії інтерактивних семінарів для фахівців із дошкільної освіти, спрямованих на реалізацію положень нової редакції Базового компонента дошкільної освіти, підвищення професійних компетентностей педагогів, їх залучення до творчої, пошукової, експериментально-дослідницької діяльності.

Теми семінарів дібрано відповідно до напрямів інваріантної та варіативної складових БКДО, а форми їхнього проведення – як традиційні, так і інноваційні.

Для керівників, методистів, вихователів ЗДО.

 

Нові форми роботи з батьками дошкільників / авт.-упоряд.: Л. М. Витовтова, В. О. Маренич. – Харків : Основа, 2022. – 159 с. – (Серія «Новий Базовий компонент»).

Видання містить корисні рекомендації та практичні матеріали щодо нових форм організації роботи з батьками дошкільників, дібрані відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти та Методичних рекомендацій щодо його впровадження.

Перспективне планування, опис нетрадиційних та альтернативних форм ефективної співпраці з батьками вихованців офлайн та онлайн (зокрема проектів, творчих виставок, майстерень, флешмодів та ін.), апробованих авторами на практиці, розробки сучасних заходів та поради щодо особливостей комунікації в мережі Інтернет стануть у пригоді всім вихователям ЗДО.

 

Ранкові зустрічі з дошкільниками 5-6 років життя / авт.-упоряд. І. І. Нікітіна. – Харків : Основа, 2021. – 157 с. – (Серія «Новий Базовий компонент»).

Посібник містить сценарії структурованих ранкових бесід із дошкільниками 5–6 років життя за темами тижнів на весь рік (зокрема й літній період).

Запропоновані авторами орієнтовні види активностей для проведення ранкових зустрічей сприятимуть формуванню в дошкільників ключових та предметних компетентностей, спонукатимуть їх до плідної співпраці у спільноті однолітків, а практика проведення ранкових зустрічей у ЗДО полегшить процес адаптації до навчання у 1-му класі Нової української школи.

Для вихователів ЗДО.

 

Усі ігри в закладі дошкільної освіти / авт.-упоряд.: А. В. Доценко, О. О. Забашта, Н. О. Лобанова, А. С. Остапенко. – Харків : Основа, 2021. – 271 с. – (Серія «Новий Базовий компонент»).

Видання містить добірку понад 500 ігор для організації навчання та дозвілля дошкільників усіх вікових категорій за основними освітніми напрямами Базового компонента дошкільної освіти.

Дидактичні, рухливі, конструктивно-будівельні ігри та ігри-драматизації подано в зручній формі структурованих технологічних карт. З іграми для навчання можна ознайомитися на сторінках посібника, а ігри для дозвілля – завантажити зо OR-кодом, розміщеним на обкладинці.

Для вихователів ЗДО.

Віртуальна виставка літератури, представлена Вашій увазі, містить далеко не повний перелік видань, які знаходяться у фонді читального залу педагогічного факультету Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Запрошуємо всіх бажаючих завітати до нашої книгозбірні та ознайомитися також з книжковою експозицією «Дошкільна освіта – основа становлення особистості».

Тамара Сологуб,
завідувач сектору читального залу педагогічного факультету

 

Про автора

Ніна Соколовська editor

провідний фахівець навчальної лабораторії обчислювальної техніки №11