«Мені потрібне слово, а не слава…»
Ліна Костенко
Ліна Костенко видатна поетеса сучасності, непересічна особистість – совість нації. Вона – почесний професор Києво-Могилянської академії, почесний доктор Львівського та Чернівецького університетів, лауреат престижних премій, зокрема премії імені О. Теліги, премії імені Ф. Петрарки, Фундації Антоновичів та ін. Її твори перекладено багатьма європейськими мовами.
У сучасній світовій традиції Ліна Костенко входить до переліку найвідоміших жінок сучасної України. Її творчість – невід’ємна частина історії України, національної культури.
Поезія Ліни Костенко увібрала в себе дві найбільші людські доблесті –мужність і розум. Водночас – це поезія ніжної та прекрасної жінки, що володіє могутньою силою почуттів, їх витонченістю та аристократизмом. Чистий і щирий голос поетеси, її неповторно-своєрідна поезія вже кілька десятиліть чарують читачів; шанувальники її таланту не стомлюються у нетерплячому очікуванні нових книг митця, їх вихід у світ завжди свято для тих, хто кохається у мистецтві слова.
Визначальним для поезії Ліни Костенко є неоромантичний світогляд, у центрі якого – людина, її творчі здібності, вольове начало, активність не лише у творчій, а й у суспільній сфері, утвердження свободи суверенної особистості.
Творчість у гуманістичній світоглядній концепції поетеси є виявом духовно-естетичного потенціалу особистості, можливістю переборення суперечності між ідеалом і дійсністю шляхом їх гармонізації. Осягається абсолютна краса, гармонія, досконалість.
У сучасному світобаченні в поезії Ліни Костенко стверджується абсолютно духовна сутність краси. Вічні цінності краси втілюються у мистецтві, поезії. Краса природи (образи гірських вершин, зоряного неба) символізує поривання до ідеалу. Любов осмислюється як духовна цінність особистості. Насамперед це любов до рідного краю і породжене духовною спільністю інтимне почуття. Своєрідністю осмислення любові в художньому світогляді Ліни Костенко є ствердження її як пам’яті, елементу духовного досвіду особистості.
Поетеса часто звертається до теми дитинства, її поетичні образи для дітей особливі: вони пробуджують почуття прекрасного, прилучають дітей до художнього сприйняття світу. 1987 року Ліна Костенко видала прекрасну (на жаль, єдину) збірку для дітей «Бузиновий цар».
У своїх творах для молодших дітей поетеса змальовує красу рідної природи, допитливу дітвору. Кожне її слово – бадьоре і життєстверджуюче, будить думку, закликає долати труднощі.
Вивчення творчості Ліни Костенко в початкових класах вимагає від учителя володіння досконало матеріалом. Знати не тільки твори, які вміщені у підручнику, а й додатково знайомитись з поетичним доробком Ліни Костенко.
Особливого підходу вимагає вивчення біографії письменниці, оскільки саме в ній можна віднайти джерела ідей та мотивів творчості поетеси. Щоправда, не варто занадто прямолінійно пов’язувати кожен мотив і образ з життєвими обставинами поетеси, що призводить до спрощеного, неглибокого аналізу творчості.
Рідна природа стає предметом її поетичних розмов з дітьми. У збірку «Бузиновий цар» входить кілька віршів про природу. Різні за своєю тональністю, ритмікою, будовою, пройняті живим відчуттям різнобарвності світу, вони виховують увагу до навколишнього середовища, підтримують жагу пізнання. Її вірші для дітей опоетизовують живу природу, навчають фантазувати, спостерігати й відкривати таємниці прекрасного. І, крім того, – вчать відчувати духмяність рідного слова, багатство мови.
Ліна Костенко – перлина сучасної української літератури. Її твори не лише цікаві та влучні, а й глибоко актуальні. Уже багато років вона залишається справжнім борцем з неправдою, показовістю, пристосуванством, а зброя її – твори. Вона вміє зачепити, змусити думати, мріяти та діяти.
Поетичне слово Ліни Василівни Костенко наповнене високою духовністю, воно збагачує нас інтелектуально, звеличує душу і серце благородними, шляхетними почуттями, чарує несказанною красою слова.
Пропонуємо ознайомитися з творами Ліни Костенко та навчально-методичною літературою про вивчення творчості видатної поетеси в початковій школі, які знаходяться у фонді читального залу педагогічного факультету.
До Вашої уваги книжкова експозиція
«Ліна Костенко – поет і мислитель»
Каталог виставки:
- Алеквандрова В. Дівчина з легенди : літературно-музична композиція за романом Ліни Костенко «Маруся Чурай» / Валентина Александрова // Українська мова і література в сучасній школі. – 2013. – № 3. – С. 66–71.
- Богданець-Білоскаленко Н. І. Дитяча література: твори українських письменників ІІ половини ХХ – початку ХХІ століть : навчальний посібник / Н. І. Богданець-Білоскаленко. – Київ : Слово, 2011. – 480 с.
- Вашуленко М. С. Буквар : підруч. для 1 кл. загальноосвіт. навч. закл. / М. С. Вашуленко, О. В. Вашуленко. – Київ : Освіта, 2012. – 152 с. : іл.
- Живиця: хрестоматія української літератури XX ст. : у 2 кн. / за ред. М. М. Конончука. – Київ : Твім інтер, 1998. – Кн. 2. – 624 с.
- Іванишин П. Проза генія або роман опору Ліни Костенко : [Записки українського сумашедшого]/ Петро Іванишин // Дивослово. – 2011. – № 4. – С. 57–60.
- Козачук О. «Я лиш інструмент, в якому плачуть сни мого народу…» : загальний огляд життя й творчості Ліни Костенко / Олена Козачук // Українська мова і література в сучасній школі. – 2013. – № 5. – С. 16–23.
- Костенко Л. Вибране / Ліна Костенко. – Київ : Дніпро, 1989. – 559 с.
- Ліна Костенко: навч. посіб.-хрестоматія / ідея, упорядкування, інтерпритація творів Григорія Клочека. – Кіровоград : Степова Еллада, 1999. – 320 с.
- Мовчун А. Ліна Костенко / Антоніна Мовчун // Початкова школа. – 2003. – № 7. – С. 46–52.
- Мовчун А. І. Рідне слово: українська дитяча література : навч. посіб. : у 2 кн. / А. І. Мовчун, З. Д. Варавкіна. – Київ : Арій, 2007. – Кн. 2. – 656 с.
- Науменко В. Літературне читання : укр. мова для загальноосвіт. навч. закл. з навчанням укр. мовою : підруч. для 2-го кл. / Віра Науменко. – Київ : Генеза, 2012. – 158 с.
- Науменко В. Літературне читання : укр. мова для загальноосвіт. навч. закл. з навчанням укр. мовою : підруч. для 3-го кл. / Віра Науменко. – Київ : Генеза, 2013. – 176 с.
- Поезія : Ліна Костенко. Олександр Олесь. Василь Симоненко. Василь Стус. – [2-ге вид., допов.]. – Київ : Наук. думка, 2001. – 272 с.
- Савченко О. Я. Літературне читання : підручник для 2 кл. / О. Я. Савченко. – Київ : Освіта, 2012. – 160 с.
- Савченко О. Я. Літературне читання: українська мова : підручник для 3 кл. / О. Я. Савченко. – Київ : Освіта, 2013. – 192 с.
- Сапун Г. Уроки читання у другому класі : посібник для вчителя / Г. Сапун, М. Пачашинська. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2004. – 248 с.
- Сапун Г. Уроки читання у третьому класі : посібник для вчителя / Г. Сапун, В. Канчук, М. Пачашинська. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2004. – 240 с.
- Ткачук Г. П. Віконце у великий світ : позакласне читання, 2 клас / Г. П. Ткачук. – Кам’янець-Подільський : Абетка – Нова, 2004. – 168 с.
- Ткачук Г. П. Методика позакласного читання у початкових класах : навч.-метод. посіб. / Г. П. Ткачук. – Кам’янець-Подільський : Сисин О. В., 2010. – 264 с.
- Ткачук Г. П. Робота з дитячою книжкою на уроках позакласного читання (1–4 кл.) : посіб. для вчителя / Г. П. Ткачук. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2000. – 120 с.
- Українське слово: хрестоматія укр. літератури та літературної критики ХХ ст. : в 4 кн. / упор., фахове ред. В. Яременка. – Київ : Аконіт, 2003. – Кн. 4 : Культурно-історична епоха модернізму. – 800 с.
- Українська дитяча література: хрестоматія / вступна ст. та упоряд. Л. П. Козачок. – Київ : Вища шк., 2002. – 519 с.
- Українська дитяча література: хрестоматія : у 2 ч. / упоряд.: І. А. Луценко, А. М. Подолинний, Б. Й. Чайковський. – Київ : Вища школа, 1992. – Ч. 2. – 286 с.
- Українське дошкілля: збірка для читання і розповідання дітям старшого дошкільного і молодшого шкільного і молодшого віку / упоряд.: Надія і Осип Зінкевичі. – Київ : Смолоскип, 2006. – 558 с.
- Уроки читання в 3 класі : за новим підручником О. Я. Савченко / [упоряд. С. В. Мельничук]. – Харків : Основа, 2007. – 240 с.
- Ядвіжена Т. П.Безсмертний дотик до душі / Т. П. Ядвіжена, Л. С. Люлька // Розкажіть онуку. – 2018. – № 9. – С. 54–58.
Т. В. Сологуб,
завідувач сектору читального залу педагогічного факультету
Про автора