Наукова школа «Художня спадщина України у контексті сучасного мистецтвознавства»

Керівник: доктор мистецтвознавства, професор Наталія Урсу 

Склад наукової школи:

Бренюк А.Г., Негода Б.М., Віштаченко В.А., Березіна І.В., Гуцул В.І., Підгурний І.С., Шульц Н.А., Кліщ О.А., Костюк Д.В., Луць С.В., Паур  І.В., Халайцан В.О., Кузів М.В., Лашко І.В., Мендерецька Н.В., Кучма Н.І., Якубовська О.П., Такіров Т.Н.

 Напрями діяльності наукової школи:

  • історіографія, джерельна база та іконографія у сфері дослідження візуальних мистецтв Кам’янеччини, Поділля, України;
  • мистецтвознавчі розвідки в галузі культурно-мистецької спадщини регіону та України;
  • питання історії та теорії мистецтва, методологія дослідження мистецьких явищ та об’єктів;
  • творча діяльність видатних представників різних видів мистецтв та їх місце у культурному житті регіону;
  • аспекти дизайнерських рішень міського та інтерєрного простору;
  • розвідки в галузі реставрації станкового й монументального живопису України;
  • розгляд новітніх тенденцій образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва;
  • мистецтвознавче краєзнавство, музеєзнавство, регіонознавство та пам’яткознавство як складові сучасного мистецтвознавства.

 Основні досягнення:

 Захищені дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата наук / доктора філософії:

  1. Підгурний І.С. Культурно-мистецька спадщина Поділля у художніх фотографіях Михайла Грейма (др.пол. ХІХ – поч. ХХ ст.). Науковий керівник – доктор мистецтвознавства, професор Урсу Н.О.
  2. Березіна І.В. Архітектурна спадщина України у творчості Наполеона Орди: іконографія та принципи використання.
  3. Бренюк (Шулик) А.Г. Мистецтво графіки у художній культурі Кам’янеччини ХХ століття. Науковий керівник – доктор мистецтвознавства, професор Урсу Н.О.
  4. Гуцул І.А. Мистецька діяльність Володимира Гаґенмейстера у контексті розвитку культури Кам’янеччини першої половини ХХ ст. Науковий керівник – доктор мистецтвознавства, професор Урсу Н.О.
  5. Віштаченко В.А. Український авангардний живопис: проблеми інспірацій (за матеріалами творчості О. Грена). Науковий керівник – доктор мистецтвознавства, професор Урсу Н.О.
  6. Костюк Д.В. Архітектурно-мистецькі комплекси маєтків XVIIІ-ХІХ століть на території Хмельницької області (типологічні, конструктивні, стильові особливості). Науковий керівник – доктор мистецтвознавства, професор Урсу Н.О.
  7. Шульц Н.А. Творчість і педагогічна діяльність Дмитра Жудіна в контексті культурного життя Кам’янеччини кінця ХІХ – початку ХХ століття. Науковий керівник – доктор мистецтвознавства, професор Урсу Н.О.
  8. Паур І.В. Поштова листівка як джерело дослідження соціокультурного середовища та історичної топографії Кам’янця-Подільського (кін. ХІХ – початок ХХ ст.). Науковий керівник – доктор історичних наук, професор Копилов С.А.
  9. Кліщ О.А. «Світлова інсталяція як засіб композиційного формування образу міського простору». Науковий керівник – кандидат архітектури, професор Петришин Г. П.
  10. Луць С.В. «Творчість митців КюД «Лобортас» у контексті українського ювелірного мистецтва кінця ХХ – початку ХХІ століття». Науковий керівник – доктор мистецтвознавства, професор Шмагало Р. Т.
  11. Кузів М.В. Музично-просвітницька діяльність Зденека Комінека у культурному житті Кам’янеччини першої половини ХХ ст. Науковий керівник – доктор мистецтвознавства, професор Урсу Н.О.
  12. Халайцан В.П. Мистецтво паркобудування в культурному житті Поділля кінця XVIIІ – початку ХХ століття. Науковий керівник – доктор мистецтвознавства, професор Урсу Н.О.

Захищені дисертації на здобуття наукового ступеня доктора наук:

  1. Урсу Н.О. Сакральне мистецтво домініканського ордену на землях України (XVII-ХІХ ст.). Науковий консультант – доктор мистецтвознавства, професор Іванов В. Ф.

За період існування школи здійснені фундаментальні дослідження в галузі розвитку культури та мистецтва, життєдіяльності і творчості видатних митців на землях Кам’янеччини, Хмельниччини й України. Захищена одна докторська та десять кандидатських дисертацій. Мета діяльності школи – аналіз типологічних, конструктивних, метафоричних та стильових особливостей мистецьких осередків та їх представників (архітекторів, художників образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва), окремих художніх об’єктів на теренах Хмельниччини та України тощо; публікація та доведення результатів розвідок до якнайбільшої кількості спеціалістів та поціновувачів мистецтва.

Була розроблена й відпрацьована концептуальна ідея, що міститься в аналітичному розгляді конкретного мистецького явища у різних вимірах:

  • горизонтальний вимір дозволяє піддати розгляду історіографію, джерельну базу та іконографію у сфері дослідження візуальних мистецтв Кам’янеччини, Поділля, України; методологію дослідження мистецьких явищ та об’єктів; існуючі дотепер пам’ятки мистецтва в регіоні та Україні, їх мистецьке наповнення та архівні відомості про них; творчу діяльність видатних представників різних видів мистецтв та їх місце у культурному житті досліджуваних теренів, аспекти дизайнерських рішень екстер’єрного та інтер’єрного простору обсягово-просторових об’єктів;
  • вертикальний вимір надає змогу констатувати часові зміни і стильову трансформацію об’єктів, починаючи від їх виникнення до сучасності, аналізувати розвідки у царині часу створення, реставрації архітектури, скульптури, станкового й монументального живопису України; піддати розгляду новітні тенденції образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва, мистецтвознавчі розвідки в галузі культурно-мистецької спадщини регіону та України, питання історії та теорії мистецтва у різні періоди їх виникнення;
  • глибинно-просторовий вимір висвітлює змістові та духовно-метафоричні підвалини феномену мистецької спадщини у єдності з процесами, що відбуваються у суспільстві: місце культурно-мистецької спадщини у мистецтвознавчому краєзнавстві, музеєзнавстві, регіонознавстві та пам’яткознавстві, її полікультурний та мультинаціональний характер.
    Члени Наукової школи розглядають умови, історію утворення та екзистенцію мистецьких осередків на території Хмельниччини. Так, кандидатка мистецтвознавства Алла Бренюк дослідила графіку Кам’янеччини та її представників. Маєтки і резиденції регіону піддав аналізу кандидат мистецтвознавства Денис Костюк, листівки та візуальні матеріали малих форм проаналізувала кандидатка історичних наук Ірина Паур. Світлову інсталяцію як засіб композиційного формування образу міського простору розглянула кандидатка архітектури Оксана Кліщ. Висвітлюються імена видатних митців: фотохудожника Михайла Грейма (доцент Іван Підгурний), представника кубофутуристичного живопису Олександра Грена (кандидатка мистецтвознавства Вікторія Віштаченко), дослідника архітектурної спадщини Наполеона Орди (доцентка Інна Березіна), художника, директора Кам’янець-Подільської художньо-промислової школи Володимира Гаґенмейстера (доцент Іван Гуцул), художника-педагога Дмитра Жудіна (кандидатка мистецтвознавства Ніна Шульц), знаменитого музиканта, педагога і скрипаля Зденека Комінека (кандидатка Марія Кузів) та ін. Робиться спроба представити цільну картину художнього життя та пам’яткоохоронне значення досліджень мистецької спадщини регіону на подільських та волинських землях тощо.

Один з представників школи, заслужений художник України Борис Негода отримав звання доцента і працював на посаді професора.

 Монографії (одноосібні та участь у колективних монографіях):

  1. Урсу Н.О. Кам’янецька ведута. Кам’янець-Подільський: Абетка-Нова, 2000. 40 с. : іл.
  2. Урсу Н.О. Мистецька спадщина домініканського ордену XVIІ-XIХ ст. на території України. Монографія. Кам’янець-Подільський: Видавець ПП Зволейко Д., 2007. 368 с.
  3. Березіна І. В. Архітектурна спадщина України у творчості Наполеона Орди: іконографія та принципи використання : монографія. Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2009. 152 с. : іл.
  4. Березіна І.В., Урсу Н.О. Архітектура // Вища педагогічна освіта і наука України : історія, сьогодення та перспективи розвитку. Хмельницька обл. / ред. рада вид. : В.Г. Кремень (гол.) [та ін.] ; редкол. тому : О.М. Завальнюк (гол.) [та ін.]. Київ : Знання України, 2010. С. 101-118. Колективна монографія
  5. Березіна І.В., Урсу Н.О. Образотворче мистецтво // Вища педагогічна освіта і наука України : історія, сьогодення та перспективи розвитку. Хмельницька обл. / ред. рада вид. : В.Г. Кремень (гол.) [та ін.] ; редкол. тому : О.М. Завальнюк (гол.) [та ін.]. Київ : Знання України, 2010. С. 118-132. Колективна монографія
  6. Березіна І.В., Урсу Н.О. Декоративно-прикладне мистецтво // Вища педагогічна освіта і наука України : історія, сьогодення та перспективи розвитку. Хмельницька обл. / ред. рада вид. : В.Г. Кремень (гол.) [та ін.]; редкол. тому : О.М. Завальнюк (гол.) [та ін.]. Київ : Знання України, 2010. С. 132-143. Колективна монографія
  7. Підгурний І.С., Урсу Н.О. Культурно-мистецька спадщина Поділля у художніх фотографіях Михайла Грейма (др. пол. ХІХ – поч. ХХ ст.) : монографія. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2012. 232 с. : іл.
  1. Урсу Н.О., Гуцул І.А. Володимир Гаґенмейстер. Життя і творчість. Монографія. Кам’янець-Подільський : ФОП Сисин Я.І. Абетка, 2015. 225 с.
  2. Урсу Н.О. Митці Кам`янця-Подільського архітектори, мистецтвознавці, художники. Кам’янець-Подільський : ФОП Сисин Я.І., 2016. 240 с.
  3. Урсу Н.О. Подомініканський костел св. Миколая в Кам’янці-Подільському : монографія. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2021. 116 с.
  4. Урсу Н.О. Храми Домініканського ордену на землях Східного Поділля : монографія. Berlin : LAP Lambert Academic Publishing, 2017. 64 с.
  5. Урсу Н.О., Бугерчук У.А. Чари козацького письма. Мальовниче життя Бориса Негоди : монографія. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2018. 152 с.
  6. Копилов С. А., Паур І. В. Кам’янець-Подільський на поштових листівках кінця ХІХ – початку ХХ ст.: історико-іконографічне дослідження: монографія Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2019. 204 с.
  7. Kopylov S., Paur I. Iconography of the Russo-Turkish War of 1877 – 1878 on postcards of the early 20 th century. Bulgarian Journal of Historical Education. History / Editor-in-Chief: Prof. Dr. Plamen Mitev. София, 2020. Vol. 28. N 5. P. 447–464. URL: https://history.azbuki.bg/history/sadarzhanie-na-sp-istoriya-2020-g/sp-istoriya-knizhka-5-2020-godina-xxviii/. Web of Science Core Collection.
  8. Ursu N., Hutsul I., Pidhurnyi I. Preconditions of Forming Modern Center in Kamianets-Podilsky Studying History of Art / AGATOS: An International Review of the Humanities and Social Sciences, Volume 12, Issue 1/2021. Web of Science Core Collection.

Навчальні та навчально-методичні посібники:

  1. Негода Б.М. Живопис : навчальний посібник для студентів художніх спеціальностей, рекомендований МОН України. Кам’янець-Подільський, 2005. 167 с.: іл.
  2. Березіна І.В., Урсу Н.О. Основи музейної справи. Посібник для студентів і магістрантів мистецьких спеціальностей Камянець-Подільський : ФОП Сисин О.В., 2009. 48 с.
  3. Березіна І.В., Урсу Н.О., Паньков В.Г. Теорія і практика наукових досліджень: навчально-методичний посібник для студентів художніх та художньо-педагогічних спеціальностей вищих навчальних закладів. (з грифом МОН України). Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2011. 104 с.
  4. Урсу Н.О. Нариси з історії образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва Хмельниччини : навчальний посібник для студентів художніх спеціальностей, рекомендований МОН України. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2012. 224 с. : іл.
  1. Паур І.В. Музейна практика : навчально-методичні поради для студентів мистецьких спеціальностей. Кам`янець-Подільський, 2017. 60 с.
  2. Кліщ О. А (у співавторстві). Містобудівне проектування : навч. посіб. для студентів спец. 191 «Архітектура та містобудування», спеціалізації містобудування. Львів : Вид-во Львів. політехніки, 2017. Ч. 2 : Проектування структурних елементів міста. 266 с.
  3. Паур І. Основи музейної справи: навчально-методичний посібник для організації самостійної роботи здобувачів вищої освіти спеціальності 023 Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація. Кам’янець-Подільський : Видавець Панькова А.С. 2021. 204 с.
  4. Паур І. Навчальна музейна практика: навчально-методичний посібник для організації самостійної роботи здобувачів вищої освіти спеціальності 023 Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація. Кам’янець-Подільський : Видавець Панькова А.С. 2021. 136 с.

За період існування школи було видано 14 одноосібних та колективних  монографій, 12 посібників, рекомендацій та вказівок науково-методичного характеру, близько 380 статей у наукометричних виданнях, фахових та інших збірниках України й за кордоном, у Міжнародному мистецькому термінологічному словнику. Отримано 6 свідоцтв про авторські права на видані монографії. Декілька представників школи вибороли іменну стипендію Міністра культури Польщі «Gaude Polonia» і пройшли піврічне наукове стажування у провідних польських навчальних закладах (Віра Варвянська, Сергій Кляпетура, Юлія Табенська, Олександр Віштаченко, Іван Підгурний). Річне стажування у Варшавському університеті (2018-2019) проходить представник школи Ніна Шульц.

Учасники школи постійно беруть участь у міжнародних конференціях та конгресах в Україні й за кордоном.

Перспективи розвитку:

  • Мистецтво на території сучасної Хмельницької області в XIV‑XXI ст., – це потужний пласт національної культури, який і зараз потребує ґрунтовного вивчення фахівцями різних галузей науки, об’єднаних зусиль для створення цілісного уявлення про культурно-мистецький доробок багатьох поколінь людей на цих землях. Дослідження Наукової школи сприяють розширенню освітнього кругозору громадян України й осмислення ними ролі та значення історико-культурної спадщини у формуванні духовних засад української державності, вихованні національ­ної самосвідомості нинішнього та прийдешніх поколінь.